top of page

Box Breathing eller bokspusting 🫁

Oppdatert: 14. sep. 2023

Box breathing er en enkel, men god pusteteknikk som kan hjelpe deg med å redusere stress, forbedre fokus og konsentrasjon og samtidig fremme avslapning. Den beste med denne pusteteknikken er at den er lett å uføre og kan gjøres hvor som helst!


Box breathing har et stort spekter av fordeler når det utføres regelmessig:


• Redusere stress og angst ved å senke pulsen og roe nervesystemet.

• Forbedring av fokus og konsentrasjon ved å rette oppmerksomheten mot pusten.

• Fremme avslapning ved å skape en tilstand av ro.


Selv om du kanskje ikke har noen erfaring med pusteteknikk eller noen form for meditasjon, kan du fortsatt trene på box breathing ganske enkelt!


Vi ønsker å gi deg noen tips til hvordan du kan utføre box breathing må du følge disse enkle trinnene 🧘


1. Sitt eller legg deg ned i en behagelig stilling, med rett rygg og lukkede øyne.

2. Pust dypt inn gjennom nesen mens du å teller til fire.

3. Hold pusten mens du teller til fire.

4. Pust sakte ut gjennom munnen samtidig som du teller til fire.

5. Hold pusten igjen mens du teller til fire.

6. Gjenta prosessen i flere minutter, med fokus på pusten og følelsen av luften som beveger seg inn og ut av kroppen din.



Box breathing kan være et flott verktøy å implementere i din daglige rutine for å forebygge stress og trenger ikke å ta opp mye tid. Å starte i det små er ofte den beste veien å gå og buke gjerne mer tid gradvis hvis du ser behovet for det. Noen få gode måter å implementere box breathing i hverdagen din kan være:


⁃ Tilbring 5 minutter i sengen hver kveld rett før du legger deg, fokuser på pusten og bruk den som et verktøy for å slappe av før du sovner.

⁃ Bruk noen minutter sammen med uttøyingen din og øv deg på pusting etter treningen din.

⁃ Still inn tider på 3 - 5 minutter i løpet av arbeidsdagen og tren på box breathing ved skrivebordet ditt for å hjelpe deg med å roe deg og omstill før andre halvdel av dagen 🔋


Har du spørsmål om box breathing eller ønsker andre tips for å redusere stress og forbedre helsen din? Send oss en melding og ta en prat med en av våre personlige trenere 😃


Comentários


bottom of page