top of page

Komme i gang med treningen!



Regelmessig trening er noe av det beste du kan gjøre for helsen din. Enten det er styrketrening, løping, sport eller spinningtimer, er det viktige at du trener regelmessig, utfordrer deg selv, gjør noe bra for helsen din og bygger gode vaner for langsiktig suksess.

Rett før høst ser ut til å være tiden på året for mange mennesker for nettopp det, solen titter frem og alle er friske, fulle av liv og klare til å kickstarte helsen, fitnessen og treningen. Likevel er det mange som ikke klarer å opprettholde den gode vanen med treningen.

Dette er ikke noe som kun skjer med mennesker som nylig har startet å trene, det skjer også med erfarne treningsveteraner. Med endring i livene våre kommer ofte behovet for å endre hvordan vi gjør ting, noe som kan føre til at helse og trening blir nedprioritert.


Som personlig trener har jeg sett dette mange ganger, det har også skjedd mange ganger med meg selv (ja bare fordi vi er personligtrenere betyr ikke at vi er immune). Men det trenger ikke å være en dårlig ting, eller verdens undergang. Med noen enkle grep kan det være enkelt å starte treningsreisen, og holde seg til den. Eller komme tilbake til treningsvaner, og stoppe seg selv fra å komme ut av vanene.

Du trenger ikke bekymre deg, jeg kommer ikke til å fortelle deg at du skal endre hele livet, vanene og kalenderen din fullstendig for å kun fokusere på treningen. Helt motsatt! Jeg tror vi må finne en form for trening som passer med timeplanen din og din livsstil for å sikre at det er bærekraftig på lang sikt.


Jeg vil gi deg fire enkle tips for å komme i gang, og for å holde fast ved din helse og trening.

1. Finn noe du elsker

Når vi snakker om trening, er det ikke en type treningsform som passer for alle. Noen liker yoga, noen liker å løpe ultramaraton og noen liker å ta seg en rolig joggetur ute. Alle vil nok også fortelle deg at det de liker best, er den absolutt beste og eneste treningsformen. Jeg skal fortelle deg en hemmelighet… Dette stemmer ikke. Det kan virke fornuftig, men treningsrutinen du skal holde deg til på lang kommer til å være den du liker. Så prøv ulike ting og finn ut hva som passer for deg! Det er ikke mangel på ulike treningsformer, og det er heller ingen skam å prøve alle sammen for å finne ut hva nettopp du liker.


Trenger du noen ideer?

  • Yoga

  • Pilates

  • Styrketrening

  • Crossfit

  • Treningsleir

  • Løping

  • Lagsport

  • Gå turer

  • Langrenn

  • Svømming

  • Personlig trening



2. Sett deg noen mål

For å holde seg på rett spor tror jeg det er viktig å sette seg et mål. Når man har satt seg treningsmål kan du enkelt måle fremgang og hva du må justere på for å nå målet ditt. Å ha gode mål gir deg også en god følelse av prestasjon når du kan krysse av at du har nådd målet, og det vil holde deg glad, positiv og fokusert.

For at disse målene skal oppleves positive og hjelpsomme, må de være skreddersydd hver enkelt og utformet positivt. Vi ser ofte artikler med overskriften “60 dager uten sukker” og treningsprogrammer der du i løpet av seks uker skal “bli kvitt alt fett”. Dette er den type mål du må styre unna. De fokuserer på det negative, de er urealistiske og resulterer i lavere selvtillit og lav følelse av prestasjon.

Prøv heller å sette deg tre mål i løpet av de neste månedene som er positive, tilnærmingsbaserte og som fokuserer på treningsreisen heller enn sluttproduktet.

Et eksempel på dette kan være "Jeg vil trene minst 3 ganger i uken".

Dette målet er:

  • Spesifikk.

  • Positivt.

  • Fokuserer på reisen ikke sluttproduktet.

  • Realistisk, oppnåelig og fleksibel.

Nå kan målene dine være hva som helst, bare sørg for at de passer til de 4 punktene ovenfor, så vil de jobbe med deg hele veien.

*For å lære mer om målsetting, sjekk ut et innlegg jeg skrev HER, eller bestill en konsultasjon med en av våre fantastiske trenere HER.

3. Få en plan – laget av noen andre

Sett opp en plan for når og hva du skal trene. Å ha en treningsplan innebærer at du vet når du skal trene, og hva du skal gjøre. Da vet du hva du skal gjøre til de ulike tidene, og det gjør det mye vanskeligere å finne unnskyldninger til å ikke trene. Noe som er enda smartere, er å få planen utformet av noen andre enn deg selv.

Du ville sannsynligvis ikke bygget et hus du har designet selv, så hvorfor ville du gjort det med helsen din?

Få profesjonell hjelp til å tilpasse treningsplan og rutinen til din livsstil. Forskning har vist at det å ha en personlig trener i stor grad forbedrer suksessgraden. Dette betyr ikke nødvendigvis at du trenger å trene med en personlig trener hver uke, men å sette seg ned med en profesjonell en eller to ganger i løpet av de første månedene vil hjelpe deg med følelsen av å ha en på klaget ditt, som kan passe på treningsrutinen din og som kan hjelpe deg på veien videre.

4. Inviter vennene dine

Jo mere vi er sammen, er sammen, er sammen. Jo mere vi er sammen, jo gladere vi blir. Inviter med deg venner, familie eller samboer på treningsøktene dine, så blir treningen sosial i samme slengen. bruk hverandre som heia gjeng!

Der er det folkens, 4 enkle og praktiske tips som du kan bruke for å enten komme i gang med treningen eller få ting på skinner igjen.

Trenger du hjelp med å sette opp ting eller har noen flere spørsmål?


Comentarios


bottom of page